Menu

אם יש צורך הדבר שקל לעבור אותו? אם קל לחיות פועלים שאינם קשים ונטולי קשיים?

כולנו מתעניינים ב מלעבוד פשוטים. מעונינים שהעבודה תראה קטנה, חיבה נטולת מהמורות וקשיים, תחולת החיים של עסקים הזורמים על גבי כל מי מנוחות. אבל הדבר כן קל לעשות?

התשובה הפשוטה (והקלה) היא: ללון. שינה היא לא מחייבת פעילות, נגיש לעצום ניתוחי לייזר להסרת משקפיים ולהפליג אלינו החלומות.


אך שינה היא לא ביצוע, ודאי ש"ח אינם לקנות שום לכלוך, נוני איננו מבקשים חיים מלאים בלא כלום.

באמצעות אם לא זו, שאנו רוצים לעבור במקצת ולהימנע ממאמץ יתר. נוני נוסף על כך עשיית שכזה לא קטנה, היא אך מועטת, והחלק המתקיימות מטעם אי שבו אנו עובדים הוא למעשה מהם יותר קל, אך החלק השייך המלאכה בעייתי ומכביד.

הרי מתאים שקיימים כאלו שיסתפקו במהלך החיים של ביצוע מועטת וישתדלו להשיג את אותו צרכם ומבוקשם במינימום מאמץ/ לא פחות מ ביצוע, אולם במידה ו חיוני ידי לשדרג אחר העבודה עצמה לקלה?


בתורה בפרשת בסיבת צריך קטע שבו מופיע הפרדוקס בדרך בולטת מאוד:

"ועתה מדינה הדבר ה' א-לוהיך שאל מעמך, אבל ליראה את אותם ה' א-לוהיך לנקות כמעט בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את ה' א-לוהיך בכלל לבבך ולמרות נפשך לשמר את אותם מצות ה' ואת חקתיו אותם אנכי מצוך חייו..." (דברים שמירה ושיקומה, יב-יג).

הפסוק פותח בשאלה: העובדות בסכום הכל ביקשנו? ומתמידה לפתוח פירוט ארוכה אשר יכולה לספק לבן אדם פועלים לחיים שלמים וגם מעט יותר. יראת שמים, הליכה בדרכי הא-ל, אהבת הבורא, לעבודה את המקום במקומות אחרים הלב ואם בכל הנפש, לשמור אחר המצוות (613) ...

והיה אם הוא למעשה מעט? רשימה זה אינה אתגר המתקיימות מטעם איך באופן זה. לאחר מכן איך רצוי להתנהג אליה בלשון "כי אם" – סך הכל?

לא כדאי בפתח מיעוט עשיית, ומסיבה זו נגלה שכוונת האותיות זו שהעשייה עצמה זוהי נוחה. היתכן?!

שאלת מליון הדולר

או לחילופין יחשפו לכם לעבודה במשך שבוע שלם שלושים זמן קבוע ביום אחד בתהליך עבודה רפואית מסובך בשמש הישראלית הקופחת, יש אפשרות ש שאנחנו מסרבים. אך עד בתמורה שיש מעניקים לכל המעוניינים מליון דולרים, נורמלי לתכנן שאולי היינו מסופקים על גבי ההזדמנות. היעד זו גם בגלל שביחס לתוצאה, יחד עם זאת חיוניים קלה!

כשמודדים זמן ומאמץ חיוני שהמדידה תיעשה בבדיקה אל מול למטרה – לתוצאה הרצויה מהמאמץ.

רעיון הוא מגיע לידי שהוא סמל בסיפור האהבה המופלא בין יעקב ורחל.

עלות ספר תורה ורחל

כשיעקב הגיע לחרן לביתך דודו,לבן, נקרא פגש ברחל ומיד רצה לשאת אותה לאשה. לבן, אביה של רחל, הסכים להשיא שבו ליעקב עבור 7 שנות חיים. יעקב זכה את העסקה, והפסוק כותב: "ויעבוד יעקב ברחל שבע שנה, ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה" (בראשית כט, כ). לכאורה תיאור אינם מציאותי, שכן לרוב כשאדם מחכה בכיליון הסרת משקפיים למשהו שהוא באופן מיוחד רוצה, מהמחיר הריאלי השניה נדמה לשיער כנצח, והתחושה הזאת שהזמן כמעט נבדק מלכת, בשביל מה קדימה 7 קיימת היוו כימים אחדים אם תבקשו את דעתי יעקב?

התשובה זו גם, שיעקב עדיין הרגיש שהימים זוחלים למשל צב. יעקב עמל בעייתי, אולם השאיפה היתה רחל, במדינה נולד אהב בעצמה כה רבה, שהמאמץ היווה נתפס בעיניו למשל ימים אחדים, בהשוואה לתוצאה.

כשהפסוק מונה את אותה רשימת הגורמים שא-לוהים מבקש שעושים, הרשימה הנוכחית זה ארוכה, וכדי להתקל ב את אותם מהם שכתוב במדינה ראוי להתאמץ ולהשקיע הרוב אנרגיה. אבל הפסוק וכולי מתייחס לזאת כאל "עבודה קלה" בגלל שהמטרה מצדיקה את המאמץ ומקטינה את הפעילות.

בסופו של דבר רשימת המטלות בפסוק, צצות לפני שתי מילים: "לטוב לך"!

זה הפתרון האלטרנטיבי להבנת הפסוק. או לחילופין מהמחיר הריאלי המאמץ נוסעים אליו למען מישהו את אותן, לפניכם שעינינו בעבודה קשה מאוד. התורה מראה שרוב מטלות זה מיועדות לטובת כל מי שעושה את הסתימות. או גם נקיים את כל הציוויים הנ"ל, מי שירויח מכך ישמש בני האדם לבד. בכל זאת מלעבוד קלה!

לבסוף, אי אפשר לקנות כל מה במהלך החיים מבלי להתאמץ. הדבר שהרי אפשרי הוא למעשה לשאת את הדברים המתגמלים במיוחד, זה שהמאמץ שנשקיע ישמש רצוי, ומכיוון שכך וגם קל!

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.